چه مبلمانهایی برای فضای کاری مناسبتر هستند؟
مبلمان اداری، ویترین هویت سازمانی شما
کارمندان و مدیران شرکتها و موسسات معمولا بین 8 تا 10 ساعت، و به بیانی دیگر یک سوم از یک شبانه روز را در اداره و محل کار خود صرف میکنند. این موضوع محل کار را به خانه دوم هر فرد شاغل بدل کرده است. پس مهم است که مانند دکور یک منزل به دکور، لوازم و مبلمان موجود در فضای اداری نیز توجه شود. هر شرکت تجاری و یا سازمان اداری شخصیت، توان مالی و اعتبار اجتماعی خودش را با استفاده از انواع مبلمان که در چیدمان مجموعه اداری به کار میبرد، نشان میدهد. به یاد داشته باشید پیش از آنکه شما شروع به صحبت و معرفی سازمان خودتان بپردازید، این مبلمان هویتمند اداری و دکوراسیون فضای سازمان و یا فروشگاه شماست که خودش را به مشتریان و مراجعین معرفی میکند.
پرسشهای پیش از خرید
پیش از اقدام برای خرید تجهیزات اداری بهتر است به پاسخ پرسشهای زیر فکر کنید و به هنگام خرید این فاکتورها را در خاطر داشته باشید.
- سازمان ما چه سنی را نمایش میدهد؟ آیا سازمانی جوان و مدرن داریم؟ یا آنکه سازمانی با سابقه داریم و نشان دادن قدمت بخشی از هویت آن است؟
- آیا سبک سازمان و مجموعه ما رسمی و جدی است و یا قصد داریم سازمانی خصوصی با دکوری فانتزی و غیر رسمی و فضایی برای ایجاد خلاقیت و پویا ایجاد کنیم. برای مثال آیا کارمندان ما لباسهای رسمی یا یونیفرم میپوشند و ما با سازمانهای دولتی در تماس هستیم؟ یا آنکه ما سازمانی خصوصی با پوششی غیر رسمی هستیم و اغلب مخاطبین ما نیز افراد معمولی هستند؟
- ساختمان مجموعه چه ویژگیهایی دارد؟ آیا فضایی بزرگ در اختیار داریم که لازم است از همه فضا با چیدمان مبلمان های اداری پر شود؟ یا یک اتاق ساده داریم که تنها با خرید چند میز و صندلی تجهیز خواهد شد؟
- چه تعداد پرسنل داریم و شامل چه سمتهایی با موقعیتهای اجتماعی مختلف هستند؟ آیا به مبلمان خاصی نیاز دارند؟
- چه سبک دکوراسیونی را قبل از خرید مبلمان در سازمان خود به کار بردهایم؟ از چه رنگ، مواد و طرحی برای دکوراسیون استفاده کردهایم و یا تمایل داریم کدام سبک را استفاده کنیم؟
- آیا قصد داریم هویت سازمانی مثل عناصر برندینگ، رنگ سازمانی، لوگو و یا عناصر گرافیکی خاصی در مبلمان نیز دیده شود؟
- سلیقه شخصی ما چگونه است؟ آیا طرفدار سبکهای پر زرق و برق با جزئیات زیاد هستیم و یا سبکهای مینیمال و ساده را ترجیح میدهیم؟

محیط اداری
با داشتن پاسخ برای چند سوال بالا، میتوانید هویت سازمانی، هویت مخاطبین، جایگاه اجتماعی مورد انتظار، فضابندی، تطابق دکوراسیون و در نهایت شخصیت و علاقمندیهای خودتان را استخراج کنید و به یک دید واقعی نسبت به خرید مبلمان مناسب برای سازمان و یا شرکت خود دست پیدا کنید.
انواع مبلمان اداری
بسیاری از ما با شنیدن این اصطلاح، ممکن است تنها چیزی که تصور میکنیم یک میز قهوهای و یک صندلی مشکی بزرگ باشد، این تصویری است که از گذشته در ذهن داریم. اما امروزه تنوع این محصولات به قدری افزایش یافته که تصمیم گیری برای انتخاب به کاری سخت و پیچیده تبدیل شده است. بدون دانش و شناخت کافی، ممکن است علی رغم صرف وقت و هزینه بالا در انتخاب بهترین گزینه، با مشکل مواجه شوید. به شما توضیه میکنیم قبل از خرید مبلمان برای شرکت و سازمان خود، برنامهریزی اجزای مبلمانهای اداری را بشناسید.
میزها در ساختار مبلمان اداری
مبلمان ادارات بدون داشتن یک میز تقریبا بیمعنا است. میزها اشکال مختلفی دارند و هر کدام نیز بسته به فضا و موقعیت میتوانند تعریف متفاوتی را به فضای اداری شما بدهند. میتوان با بهرهگیری از این ابزار مبلمانهای متفاوتی را خلق کنید. میز اساسیترین بخش کار است.
میزها در مبلمانهای اداری از اهمیت ویژهای برخوردارند. فرم ظاهری، امکانات موجود در یک میز و نوع آن میتواند کاربری و هویت یک فضا را تغییر دهد. امروزه انواع میز اداری به لحاظ کاربرد و متریال با تنوع بالا در بازار تجاری موجود است. از یک میز کار کارمندی ساده گرفته تا میزهای مدیریتی کلاسیک منبتکاری شده تمام چوب، و یا میزهای سایتی و کار گروهی که معمولا در فضاهای استارتاپی و آتلیهای بسیار پر کاربرد هستند. همچنین میزهای جلسه و ملاقات که با توجه به نوع کاربرد آنها، ساختاری کاملا متفاوت با میزهای کار دارند. میزهای پذیرش و کانترها که معمولا در ورودی هر اداره و شرکتی و دیده میشوند، با ساختارها و متریالهای معمول و یا جدید، دارای تنوع فرمی گستردهای هستند.
بهتر است به هنگام خرید حتما پشت میزی که مطابق نیاز و سلیقه شماست بنشینید و ابعاد آن را به نسبت شرایط فیزیکی و آناتومی بدن خود بسنجید تا میزی راحت داشته باشید که ارتفاع آن نه خیلی بلند و نه خیلی کوتاه باشد. میز باید تا خط زیر سینه شما در زمان نشستن قائم بر روی صندلی باشد.

اهمیت میز در محیط اداری
مبل و صندلی اداری
صندلی در مبلمانهای اداری به مانند قلب در بدن میماند، عمده زمانی که شما در محیط اداری هستید را بر روی صندلی نشستهاید. صندلیها انواع گوناگونی دارند که بهتر است با هم برخی از آنها را بررسی کنیم:
- سادهترین صندلیهای اداری از نوع چرخ دار با پشتی نرم و انعطاف پذیر هستند. این صندلیها در اشکال مختلف تولید میشوند.
- نوع صندلیهای گیمینگ یکی از صندلیهایی است که اخیرا خیلی مورد علاقه قرار گرفته است. این صندلیها ظاهری اسپورت دارند و مناسب فضاهای جوانتر و مدرن هستند.
- صندلیهای اداری با رویه و پشتی ضخیم از جمله صندلیهای هستند که اخیرا وارد بازر شده اند. ضخامت و راحتی این صندلیها زیاد است و به همین خاطر حس خوبی را در زمان نشستن ایجاد میکند. از معایب این صندلیها وزن زیاد و عدم انعطاف در برخی مدلهای آن است.
- در سالهای اخیر نمونهای از صندلیهای اداری تولید میشوند که دستگیرههای کناری را ندارند. این دسته از صندلیهای اداری امکان نشستن و برخواستن سریع و حرکت به اطراف را به شما میدهند.
دسته بندیهای مختلفی
هر شرکت و کارخانهای ممکن است دسته بندیهای مختلفی برای محصولات خودش داشته باشد. اما نکاتی که باید در اینجا در ذهن داشته باشید به شرح زیر است:
- ارتفاع صندلی نباید زیاد بلند و یا کوتاه باشد ارتفاع صندلیهای قابل تنظیم، اغلب از 50 سانتی متر تا 90 سانتی متر (بر حسب مدل و وضعیت نشستن) را پوشش میدهند.
- دستههای کنار صندلی بسیار مهم هستند، آنها از آویزان شدن دستها و خستگی در هنگام تایپ و کارهای دستی جلوگیری میکنند. ارتفاع دستههای صندلی باید قابل تنظیم باشد و درعین حال رویههای آن نیز باید نرم باشد و دارای پوششی باشد که از عرق کردن دستها جلوگیری کند.
- نشیمن صندلی نیز قسمت مهمی است. این قسمت نباید زیاد سفت و یا زیاد نرم باشد. هر دو این موارد سبب میشود که شما دچار کمر درد شوید.
- جنس صندلی نیز مهم است. جنسهای چرم و یا برخی از مواد مصنوعی سبب تعریق زیاد میشود. بهتر است از رویههای پارچهای استفاده شود که جریان هوا به خوبی در اطراف بدن وجود داشته باشد و از تعریق جلوگیری کند.
- رنگ صندلی هم نکته بعدی است که باید به آن توجه کنید. رنگ دو کاربرد دارد. اولین کاربرد رنگ صندلی آن است که مکملی برای زیباشناسی محصول به حساب میآید و گاها میتواند رنگ سازمانی شما باشد. دومین کاربرد رنگ، مخفی کردن آلودگیهای محیطی است. اگر در مطب و یا مکانهایی کار میکنید که تمیز کردن به صورت هفتگی و دورهای تکرار میشود، رنگهای روشن بسیار مناسب هستند، اما اگر در دفاتر معمولی هستید، رنگهای مشکی میتوانند زحمت نظافتهای مداوم شما را کم کنند. البته بازهم تکرار میکنیم که مهم است برای انتخاب رنگ، کل دکوراسیون را در کنار یکدیگر در نظر بگیرید.
در کنار صندلیهای اداری، انواع صندلی دیگر نیز مناسب محیط اداری وجود دارد؛ صندلیهای پذیرش، مبلهای راحتی پذیرایی و مبلهای استراحت کارکنان، بخشی از مبلمان های اداری هستند.

صندلی اداری
مبلهای راحتی پذیرایی
این دسته از مبلها به شما این امکان را میدهند که از مهمانان و مراجعین پذیرایی کنید. این مبلها کوتاه هستند و به خاطر وجود پشتی و نشیمنهای نرم، فضای دلچسبی را برای استراحت فراهم میکنند. این دسته از مبلها ساختارهای مختلفی دارند. برخی رسمی تر و برخی راحتتر هستند. تنوع در این دسته مبلها بسیار بالا بوده و از نظر جنس و رنگ نیز گزینههای بسیار زیادی پیش روی شما است.
برخی از مبلها ممکن است ظاهری کلاسیک و منقش داشته باشند و در آنها از هنر منبت چوب و پارچههایی با طرحهای سنتی یا اسلیمی بهره گرفته شده باشد که مناسب فضاهای کلاسیک است.
اما امروزه مبلمان مدرن طرفداران بیشتری دارد و مبلهای راحتی ساده برای فضایهای اداری انتخاب بهتری به شمار میرود.
مبلهای استراحت کارمندان
ممکن است که شما برای کارمندان خودتان فضاهای استراحت مجزایی را ترتیب داده باشید. کارمندان در زمان خوردن غذا و یا جلسات ممکن است از فضای جدا از فضای کاری و دفتر خودشان استفاده کنند. در اینجا انتخاب مبلمان میتواند بسیار آزادانه صورت بگیرد. اما بهتر است که از مبلمانهای مدرن با قابلیت استراحت و حتی تبدیل شدن به تخت خواب استفاده کنید. گاهی کارمندان مجبور میشوند که ساعات زیادی را در محل کار سپری کنند و یا حتی شب را در سازمان شما بگذرانند. استفاده از مبلهایی که قابلیت تبدیل به تخت خواب را دارند انتخاب بسیار خوبی میتواند باشد. سعی کنید همه موقعیتهایی که در آینده ممکن است اتفاق بیفتد در نظر بگیرید تا با توجه به شرایط بتوانید بهترین گزینه را انتخاب نمایید.
اکنون که با انواع مبلمان آشنا شدیم، وقت آن است به فضاسازی و جانمایی کلی مبلمان های اداری بپردازیم.
فضاآرایی مناسب در مبلمان اداری
دکوارسیون اداری شما در واقع بخشی از هویت سازمانی شما است. مبلمان به کار رفته در شرکت شما اولین جایی است که مراجعین و مشتریان با آن روبرو میشوند. آنها بدون هیچ تعارفی در مورد توانمندیهای مدیریتی، سطح درآمد و یا نوع تفکرات شما با مراجعین شما صحبت میکنند. پیش از آنکه شما بخواهید مشتریان را قانع کنید که از شما خرید کنند و یا با شما همکاری داشته باشند، این مبلمان شما است که بر روی آنها تاثیر میگذارد و ممکن است احساسات متفاوتی مثل صمیمیت، راحتی و مورد اعتماد بودن را انتقال دهد و یا بالعکس آشفتگی و انتخاب رنگهای زیاد و نامتناسب حس سردرگمی، عدم نظم و غیرقابل اعتماد بودن را انتقال دهد. پس بدون هیچ شکی به بهینه کردن آن بپردازید.

محیط اداری با تم آبی
محیطهای اداری و مالی
از مهمترین دغدغههای صاحبین ادارههای مالی و یا کارهای مشابه آن است که آرامش کاربران حفظ شود و در عین حال تعامل با مشتری به بهترین نحو انجام گیرد.
اینجا نوع کمدها، میزها با توجه به کاربردشان برای تجهیزات اداری مهم هستند. همچنین صندلیها باید انعطاف و راحتی زیادی داشته باشند و فضای اطراف این عناصر باید تا حد امکان باز باشد تا حرکت کارمندان محدود نشود. در برخی از این فضاها باید مسائل امنیتی لحاظ شود و در صورت لزوم جهت جداسازی محیط از گیشهبندی و پارتیشن و غیره میتوان استفاده کرد تا مستندات مالی پراکنده نباشد و در دسترس همه قرار نگیرد.
مسئله نور به خصوص نور طبیعی هم باید در نظر گرفت. کار کردن مداوم در نور مصنوعی علاوه بر خستگی چشم میتواند سبب خستگی روحی نیز شود. به خصوص در فصلهای سرد سال، نور طبیعی یکی از مهمترین عوامل تنظیم روحیه افراد میباشد. جریان هوای محیطی را هم در مسائلی مانند اپیدمی کرونا و یا سایر مرتبط به امور بهداشت عمومی نباید از یاد برد. و در نهایت مدیریت صدا در این فضاها بسیار مهم و نباید آلودگی صوتی تقویت شود.
پس میتوان به این نکته اشاره کرد که در این اماکن به دو نوع مدل صندلی پایه ثابت و پایه چرخشی جهت انتظار و سکون و نشست و برخاست زیاد احتیاج میباشد.
فضاهای اداری عمومی
فضاهای اداری عمومی از جمله فضاهایی هستند که در ادارات با مخاطبین زیاد مشاهده میکنیم. تعدد مراجعین در اینجا میتواند زیاد باشد. فضاهای اداری عمومی میتواند صرفا برای کارهای اداری نباشند و از جمله میتوان به محیطهای کاری دانشگاهی، کافینتها و یا برخی از محیطهایی که میزبان عده زیادی از مراجعین هستند، اشاره کرد. برای همین باید در اینجا به نوع کارکرد دقت کرد.
با استفاده از رنگهای روشن میتوان هزینه روشنایی این محیطهای بزرگ را کاهش داد. انتظار غالب در این فضا بهرهوری در بالاترین سطح می باشد، البته که زیبایی شناسی هم در این فضاها نقش بسزایی دارد.
محیطهای اداری خصوصی
بخش دیگر از محیطهای اداری استفاده از فضاهای مستقل برای هر کارمند می باشد.
انتخابهای شما در اینجا واقعاً زیاد است اما حتما به این نکات دقت کنید:
این اتاق اداری برای چه سازمانی است؟ یک سازمان بزرگ و ثروتمند یا یک استارتاپ تازه تاسیس و کم بودجه؟
چه کاری قرار است انجام شود؟ مدیریت؟ پاسخگویی؟ انجام کارهای اداری؟ یا گفتگو و مذاکره؟
چقدر تعامل در آن انجام میشود؟ مراجعین این بخش زیاد هستند یا کم؟ مدت زمان ماندگاری افراد برای انجام امور چقدر است؟
روشنایی نور از کجا تامین میشود؟ نور طبیعی تا چه میزان در دسترس است؟
تهویه اتاق به چه شکل است؟ آیا پنجره وجود دارد؟
چه دستگاهها و ماشین آلاتی در اتاق قرار میگیرند؟ پرینتر، اسکنر، فکس، تلفن و یا هر وسیله دیگر لازم است در این اتاق باشد؟
چه کسی در این اتاق است؟ مدیر، کارمند، حسابدار، مسئول کارهای اداری و …
چه سلیقه ای فرد استفاده کنند دارد؟ آیا مبلمان مدرن را دوست دارد یا سنتی؟ آیا اهل کارهای زیاد است و یا دوست دارد مدت زمان زیادی را در تمرکز بگذراند؟
با ترکیب این پرسشها شما میتوانید چالشهایی که با آن روبرو هستید را بشناسید. برای پاسخ دادن به این پرسشها عجله نکنید، همه چیز را متر کنید، بپرسید و خودتان از نزدیک فضا را ببینید. هر پاسخ مناسبی میتواند یک بخش از پازل شما را حل کند و منطقی قوی را به شما بدهد که بتوانید کارفرمای خودتان را راضی کنید که از تفکر شما در طراحی دکوراسیون اداری شما پیروی کند.
مبلمان اداری اتاقهای کنفرانس
اتاقهای کنفرانس بخش جدایی ناپذیر از مدیریت سازمانی امروز هستند. این فضاها به خوبی میتوانند هویت سازمانی و نتیجه تصمیماتی که میخواهید بگیرید را مشخص کنند. اگر شما به دنبال آن هستید که محیطی مدرن را در اختیار داشته باشید باید از ساختارهای ساده برای این محیط استفاده کنید. البته منظور از سادگی حذف کردن همه چیز نیست بلکه منظور ارتباطی است که بین اجزای مختلف یک محیط کنفرانس وجود دارد باید ساده باشد و مفهوم واحدی را به ذهن بیننده و کسی که در فضا قرار گرفته است اعطا کند.
برای این منظور به چند مورد زیر دقت کنید:
محیط کنفرانس بهتر است شلوغ نباشد و تا آنجا که امکان دارد سبک نمایشگاهی را به خود نگیرد. بلکه نوعی اتاق فکر و صحبت و تعامل است. اغلب اوقات افرادی که در یک اتاق کنفرانس هستند به اطراف توجهی نمیکنند، بلکه متمرکز بر روی موضوع بحث هستند.
محیط را بر مبنای اصول رنگی مشابه پیش ببرید. حفظ تعادل رنگی در اینجا مهم است. اگر محیطی که طراحی میکنید از نظر تعادل رنگی آشفته باشد، حس عدم اشتراک نظر را به مخاطبین خودتان در اتاق کنفرانس تلقین میکنید. همچنین در صورتی که اداره شما قرار باشد میزبان مهمانانی از خارج سازمان باشد،میز اتاق جلسات نقطه تعامل شما میگردد، پس مهم است که در نگاه اول چه احساسی در آنها ایجاد میکنید.
شلوغی را کنار بگذارید. فضای مناسب برای هر صندلی در فضای دور میز 70 سانتی متر تا یک متر است. این فضا برای نشستن و برخاستن، قرار دادن مستندات، استفاده از رایانه و لپ تاپ، یادداشت برداری و پذیرایی است. اگر فضای کمی دارید لازم نیست از تعداد زیادی صندلی دور یک میز استفاده کنید. با این روش فقط بر احساس آشفتگی مخاطبین خودتان اضافه کردهاید. بهتر است صندلیهای اضافه را در خارج از محیط کنفرانس قرار دهید و در صورت نیاز به سالن خودتان اضافه کنید. همچنین برای دیوارها از تصاویر زیاد استفاده نکنید. بهتر است برای دکوراسیون و دیوارآرایی اتاق کنفرانس از تصاویر محدود و مرتبط با موضوع شرکت استفاده کنید. یک تصویر عکاسی صنعتی از محصولات و یا یک نقاشی از نقاش مشهور میتواند گزینه خوبی باشد. ولی تمام این موارد اختیاری است و هیچ اجباری وجود ندارد.
فاکتورهای موثر در خرید مبلمان اداری
بعد از تعیین فهرست و بودجه متناسب با قیمت مبلمانهای اداری وقت انتخاب آنها فرا میرسد. در اینجا باید به نکات زیر دقت کنید:
- هر بخش از تجهیزات و عناصر محیط اداری شما باید متناسب با دیگر بخشها باشد. سعی نکنید که یک مبلمان نامتجانس با کارتان را انتخاب کنید. هدف هر بخش در فضای مبلمان شما باید مشخص باشد. در اینجا باید به دقت همه چیز را بررسی کنید.
- در انتخاب ابعاد مبلمان همیشه کاربردیترین و در عین حال بزرگترین محصولی که متناسب با محیط شما هست، را انتخاب کنید. زیرا فضای مانور بهتری را به شما میدهند. اما این قانون اصلی نیست، اگر مواردی دارید که با اندازه کوچکتر هم کارتان راه میافتد ارجحیت با آن است.
میزها اصلیترین بخش دکوراسیون اداری هستند:
میزها مهمترین بخش کارتان هستید. میز اصلیترین بخش دکوراسیون اداری است. در انتخاب آن با دقت وسواس گونه عمل کنید. فضاهای کاربردی مورد نیاز خودتان را با دقت شناسایی کنید. برای مثال ببینید که چه ماشین آلات اداری باید روی میز قرار گیرند، چه میزها، گنجهها و یا کشوهای دیگری باید برای کار با میز استفاده شود؟ تعامل افراد با فرد پشت میز چگونه است؟ آیا باید از روشنایی مضاعف استفاده شود؟ کار فرد با میز چطور است؟ همه فاکتورهای مهم را در نظر بگیرید. اندازه، کاربردپذیری، تعامل، نور، ارگونومی را با کمی آیندهنگری ترکیب کنید تا به نتیجه خوبی دست پیدا کنید.
مبلمان استفاده شده در محیط اداری باید از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد و لازم است از مواد اولیه با کیفیت و استاندارد در تولید آن استفاده شده باشد. روش تولید نیز بر روی قیمت نهایی محصول تاثیرگذار خواهد بود.
صندلیها بخش مهمی هستند:
صندلیها مهمترین بخش مبلمان شما هستند. صندلی بخرید که متناسب با ارگونومی بدن کاربر و نیز شرایط کاری او باشد. ابعاد صندلی، انعطاف پذیری، دستهها، چرخش، چرخها، پشته صندلی و جنس آن را با دقت انتخاب کنید. حتما از یک رنگ متناسب با میز و سایر بخشهای دکوراسیون خودتان برای صندلی که میخرید استفاده کنید.
صندلیهای اتاق کنفرانس باید راحت باشند. اما لازم نیست که امکانات زیادی برای آنها متصور شوید. اغلب بین یک تا دو ساعت از این صندلی استفاده میشود ولی بهتر است که کاربری و انعطاف خوبی داشته باشند.
اهمیت سلامت جسم:
در طراحی این محصولات حتما باید اصول ارگونومی رعایت شده باشد تا در دراز مدت بر سلامت جسمی کاربر تاثیر منفی نگذارد، ضمن اینکه موقعیت جسمی فرد را به سمت مطلوب هدایت کرده و باعث راحتی انجام کار نیز باشد.










